Elektroenerģiju uzkrājošās bateriju sistēmas (angliski BESS – Battery Energy Storage System) ir viens no svarīgākajiem projektiem Baltijas elektrotīklu sinhronizācijā ar kontinentālo Eiropu elektroenerģijas sistēmas darbības stabilitātei un elektroapgādes drošumam.
Strādājot sinhroni ar kontinentālo Eiropu, viena no svarīgākajām funkcijām ir frekvences regulēšanas un balansēšanas rezervju nodrošināšana. Lai nodrošinātu nepieciešamo frekvences regulēšanu, Latvijā tiek uzstādītas baterijas. Enerģijas uzkrājošā baterija ir iekārta, kas sastāv no vairākām enerģijas uzkrāšanas akumulatoriem, kas paredzētas enerģijas izdošanai/uzņemšanai tīklā, lai nodrošināt nepieciešamās regulēšanas rezerves uz augšu un uz leju pēc nepieciešamības.
Modernā bateriju sistēma nodrošinās tieši sinhronizācijas režīmam, kurā Baltijas valstu elektroenerģijas pārvades sistēmas strādās sinhroni ar kontinentālās Eiropas elektrotīkliem, nepieciešamas ātrdarbīgās un automātiski aktivizējamās frekvences regulēšanas rezerves. Turklāt bateriju sistēma spēs nodrošināt šīs rezerves ekonomiski izdevīgāk kā vairums konvenciālo staciju. Šādas ātrdarbīgas rezerves būs svarīgas gan darbojoties sinhronizācijas režīmā, gan nākotnē, energosistēmā arvien vairāk pieaugot atjaunīgo resursu īpatsvaram.
2021. gadā AST kopā ar Baltijas pārvades sistēmas operatoriem "Litgrid" AB un "Elering" AS izvērtējot iespējamos jaudu rezervju pieejamības un attīstības scenārijus, secināja, ka baterijas no energoapgādes drošuma un ekonomiskā pamatojuma viedokļa ir labākais risinājums nākotnē nepieciešamo Baltijas balansēšanas jaudas rezervju nodrošināšanai. Latvijas Republikas Ministru kabinets ar 2021. gada 24. septembra rīkojumu Nr. 674 piešķīra atļauju AST jaudas rezervju nodrošināšanai iegādāties, uzstādīt un ekspluatēt elektroenerģijas BESS ar rezervju uzturēšanai un aktivizēšanai.
Vācijas uzņēmums Rolls-Royce Solutions GmbH (Rolls-Royce) uzstāda bateriju sistēmu AST apakšstacijās Rēzeknē un Tumē ar kopējo jaudu 80 MW un ietilpību 160 MWh, kas ir patlaban ir viena no jaudīgākajām un lielākajām bateriju sistēmām Eiropas Savienībā. Abu BESS projektu Tumē un Rēzeknē realizēšana ir paredzēta 2025. gada oktobrī. Paralēli BESS izbūvei notiek abu apakšstaciju paplašināšana, izbūvējot nepieciešamos pievienojumu BESS pieslēgšanai un uzstādot nepieciešamos transformatorus.
Vienlaikus ar bateriju būvniecību, ko Rolls-Royce īsteno sadarbībā ar Vācijas uzņēmumu LEC Construction International GmbH un Latvijas uzņēmumu SIA "Enersense", AST paši izstrādā bateriju vadības sistēmu. Šis IT risinājums ļaus atbilstoši noteiktam algoritmam un situācijai tīklā vadīt baterijas, uzlādējot vai izlādējot elektroenerģiju tīklā.
Eiropas līdzfinansējums no CEF struktūrfondiem 75% apmērā BESS Tumē un apakšstaciju paplašināšanai, RePowerEU 100% finansējums - BESS piegādei un uzstādīšanai Rēzeknē.
Attēlā: AST valdes priekšsēdētājs Rolands Irklis (2. no kreisās) un valdes loceklis Arnis Daugulis (vidū) kopā ar Rolls-Royce Power Systems pārstāvjiem Perry Kuiper, Gerbert van der Weijde un Rana Mitra, uzsākot BESS projektu Tumē
Latvijas pārvades sistēmas operators AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) ir saņēmis pirmo sūtījumu no Itālijas -…
Latvijas pārvades sistēmas operators AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) un Vācijas uzņēmums Rolls-Royce Solutions GmbH…